

MX Round-Up: Balans MX1
Na 3 ronden in het WK motorcross MX1 is het nog te vroeg om te denken dat het kampioenschap in zijn definitieve plooi is gevallen. Toch even een paar opvallende tendensen op een rijtje zetten.
Coppins: Joshua Coppins werd na het vertrek van Stefan Everts als groot favoriet voor de wereldtitel aangekondigd. Voorlopig zit de Nieuw-Zeelander perfect op schema. Coppins won 4 van de tot hiertoe 6 verreden manches. Bovendien werd hij in de overige 2 manches telkens 2e. De mentale tik die hij in Portugal van Kevin Strijbos kreeg en de "kleine" blessures die hem momenteel parten spelen zouden in de toekomst weleens zwaarder kunnen gaan doorwegen.
Strijbos: Kevin is dé man van het ogenblik. In Valkenswaard kon hij de schade beperken ondanks een recente knie operatie. In Neeroeteren en Wuustwezel etaleerde hij een ongeziene snelheid. In Bellpuig moest hij nog de duimen leggen voor Coppins maar in Portugal was het raak. Opvallend is wel dat Strijbos meer lef dan ooit toonde. Dat zou wel eens aan het verdwijnen van Stefan Everts kunnen liggen. Blijkbaar had de superkampioen een verstikkende uitwerking op zijn jonge Belgische tegenstanders. Zoals verwacht streden Strijbos, Ramon en De Dijcker in de eerste GP's van het seizoen voor de titel van "Top Dog". Na de tegenvallende resultaten van deze laatste twee in Bellpuig stond Strijbos met veel vertrouwen aan de start in Agueda. The rest is history..
Priem: Eén van de revelatie van dit seizoen is alvast Manuel Priem. De West-Vlaming moest twee jaar geleden nog knokken voor zijn toekomst als prof-crosser. Vorig jaar katapulteerde Priem zich voor het eerst in de top-10, door als 8e het WK seizoen af te sluiten. Een fabriekscontract bij het Italiaanse TM was de beloning. Bij TM vond Priem trouwens gouwgenoot Patrick Heydens als chef-mechanieker terug. Het is alvast een voordeel als je in je moedertaal met je team kan communiceren. Een voordeel dat nu blijkbaar zijn vruchten afwerpt. Priem miste nipt het podium in Portugal, maar dat hoeft niet te verbazen want ook vorig jaar reed Priem een goede wedstrijd in Agueda.
Kawasaki: Kawasaki is back! Twee jaar geleden waren de groene machines erg zeldzaam achter het starthek van een GP. Een flink aantal teams koos voor Kawasaki. Het fabrieksteam van Jan De Groot heeft met Tanel Leok wel een potentiele GP kandidaat in huis maar races zijn iets anders dan kwalificatiesessies. Ook Leoks ploegmaat, Billy McKenzie heeft blijkbaar nog aanpassingsproblemen aan zijn nieuwe klasse. In Agueda reed hij wel aardig in reeks 1 maar de vermoeidheid kreeg na 35 minuten toch de bovenhand. Niettemin ziet de MX1 klasse er na de goede prestaties van Sébastien Pourcel en Thomas Allier er terug een stukje groener uit.
Na 3 ronden in het WK motorcross MX1 is het nog te vroeg om te denken dat het kampioenschap in zijn definitieve plooi is gevallen. Toch even een paar opvallende tendensen op een rijtje zetten.
Coppins: Joshua Coppins werd na het vertrek van Stefan Everts als groot favoriet voor de wereldtitel aangekondigd. Voorlopig zit de Nieuw-Zeelander perfect op schema. Coppins won 4 van de tot hiertoe 6 verreden manches. Bovendien werd hij in de overige 2 manches telkens 2e. De mentale tik die hij in Portugal van Kevin Strijbos kreeg en de "kleine" blessures die hem momenteel parten spelen zouden in de toekomst weleens zwaarder kunnen gaan doorwegen.
Strijbos: Kevin is dé man van het ogenblik. In Valkenswaard kon hij de schade beperken ondanks een recente knie operatie. In Neeroeteren en Wuustwezel etaleerde hij een ongeziene snelheid. In Bellpuig moest hij nog de duimen leggen voor Coppins maar in Portugal was het raak. Opvallend is wel dat Strijbos meer lef dan ooit toonde. Dat zou wel eens aan het verdwijnen van Stefan Everts kunnen liggen. Blijkbaar had de superkampioen een verstikkende uitwerking op zijn jonge Belgische tegenstanders. Zoals verwacht streden Strijbos, Ramon en De Dijcker in de eerste GP's van het seizoen voor de titel van "Top Dog". Na de tegenvallende resultaten van deze laatste twee in Bellpuig stond Strijbos met veel vertrouwen aan de start in Agueda. The rest is history..
Priem: Eén van de revelatie van dit seizoen is alvast Manuel Priem. De West-Vlaming moest twee jaar geleden nog knokken voor zijn toekomst als prof-crosser. Vorig jaar katapulteerde Priem zich voor het eerst in de top-10, door als 8e het WK seizoen af te sluiten. Een fabriekscontract bij het Italiaanse TM was de beloning. Bij TM vond Priem trouwens gouwgenoot Patrick Heydens als chef-mechanieker terug. Het is alvast een voordeel als je in je moedertaal met je team kan communiceren. Een voordeel dat nu blijkbaar zijn vruchten afwerpt. Priem miste nipt het podium in Portugal, maar dat hoeft niet te verbazen want ook vorig jaar reed Priem een goede wedstrijd in Agueda.
Kawasaki: Kawasaki is back! Twee jaar geleden waren de groene machines erg zeldzaam achter het starthek van een GP. Een flink aantal teams koos voor Kawasaki. Het fabrieksteam van Jan De Groot heeft met Tanel Leok wel een potentiele GP kandidaat in huis maar races zijn iets anders dan kwalificatiesessies. Ook Leoks ploegmaat, Billy McKenzie heeft blijkbaar nog aanpassingsproblemen aan zijn nieuwe klasse. In Agueda reed hij wel aardig in reeks 1 maar de vermoeidheid kreeg na 35 minuten toch de bovenhand. Niettemin ziet de MX1 klasse er na de goede prestaties van Sébastien Pourcel en Thomas Allier er terug een stukje groener uit.
Teleurstellend: De prestaties van Steve Ramon, Ken De Dycker en Steve Ramon vielen tegen. Ramon stond in Valkenswaard wel op het podium maar kon zich in Spanje en Portugal geen enkele keer met de strijd vooraan bemoeien. Wie er echter de resultaten van vorig jaar op naslaat weet dat Ramon toen ook niet uitblonk op het Iberische schiereiland. Misschien moet het beste nog komen?
De Dycker begon als een kanonbal aan de GP van Valkenswaard, maar verloor zienderogen aan vaart. Wie de afgelopen GP's De Dycker aandacht volgde op TV, kon zien dat hij te pas en te onpas zijn linkerarm trachte los te schudden. Armpump heet zoiets in het vakjargon. Voeg daarbij nog eens een sluimerende knieblessure bij en je hebt een verklaring voor De Dyckers mindere prestaties. Marvin Van Daele tenslotte verkeerde in de vorm van zijn leven tot hij in de week voor Valkenswaard geveld werd door griep. Met veel pijn en moeite wist hij enkele puntjes te puren uit de eerste GP. Maar ook in Bellpuig was het nog zoeken voor Van Daele. In Agueda bleek toch dat hij zijn oude niveau stilaan terug vond.
Honda: We zeiden het al eerder in bovenstaand stukje de resultaten van Ken De Dycker vallen tegen. De klappen die de kopman krijgt, staan symbool voor Honda in dit WK. Waarom men bij CAS Honda Mike Brown binnen haalde is mij nog altijd onduidelijk. Twee jaar geleden probeerde Brown het ook al bij het ondertussen ter ziele gegane RWJ team. Maar betalingsproblemen deden de Amerikaan na twee GP's al opstappen, net op tijd om nog een hoofdrol te kunnen spelen in het Amerikaanse Outdoorkampioenschap. Over de resultaten van het andere officiële Honda team, Martin Honda, zullen we het maar niet hebben. Het is tekenend voor "Big Red" dat alle beschikbare middelen naar de High-tech vitrine die MotoGP toch is gaan. Het bedrag dat Honda Europe dit jaar in zijn motorcrossprogramma investeert is bespottelijk laag. Bovendien moet een rijder als De Dycker niet eens op wat extra geld van de Belgische Hondavestiging rekenen. Daar investeert men liever in "has beens", maatjes van de grote baas.
TV: Er valt veel te zeggen over Giuseppe Luongo en zijn bedrijf, Youthstream, maar de tv-coverage is dit jaar beter dan ooit. Luongo nam in de aanloop naar het nieuwe GP-seizoen een nieuwe Italiaanse partner onder de arm om het WK in beeld te brengen. En het dient gezegd, het beeldmateriaal kan de vergelijking met heel wat grotere kampioenschappen doorstaan. Leuk was ook dat men in Agueda de protagonisten kort aan het woord liet toen ze achter het starthek stonden. Misschien een bijkomende stressfactor voor sommige rijders, maar het hoort nu eenmaal bij de job. Wat de actiebeelden en close-ups betreft laat de coverage van het WK MX die van het WK Superbike ver achter. De aanrijding tussen Christophe Pourcel en Tommy Searle in Valkenswaard, het jubeldansje van Cairoli in Bellpuig of de non-verbale communicatie tussen Strijbos en Coppins in Agueda, het kwam allemaal haarscherp in beeld.
Photocredits (http://www.kawasaki-racingteam.com and http://www.suzuki-racing.com)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten