
Ik kijk al volop uit naar dit (verlengd) weekend, want het belooft op motorsportgebied weer een topper te worden.
Op het moment dat ik dit schrijf zijn de jongens van het WK Superbike aan de slag in Assen. Voor de Belgische Superstock rijders, bij gebrek aan wedstrijd in eigen land, zowat hun thuiswedstrijd. Anders dan in de 15 voorgaande edities valt de WSB-race in Assen flink vroeger in het seizoen.
Wat de voorzitter van het TT-circuit, Jos Vaessen in Moto '73 ook mag zeggen over levensnoodzakelijke veranderingen aan het circuit, ik vind het maar niks.
Assen was één van de weinige circuits dat een eigen stijl had. Maar sinds de verbouwingen van vorig jaar lijkt het circuit gewoon een plakje van Tilkes eenheidsworst is. De Duitse architect Tilke is de ontwerper van de mastodontcircuits van Shanghai, Sepang en Bahrein. Circuits die één ding gemeen (gaap) hebben: saaiheid.
Gelukkig lijkt Tilke dat nu ingezien te hebben en leverde hij met Istanbul Motorsport Park (sinds kort het eigendom van ene B. Ecclestone) beter werk af. Maar dit geheel terzijde.
Terug naar de sport. Saai of niet er moet en zal geraced worden in Assen. De talrijke landgenoten die er een weekendje van maken, campings genoeg daar op de Drentse Hei, kijken waarschijnlijk al uit naar zondagvoormiddag. Dan komen Didier Van Keymeulen en Xavier Siméon, momenteel de beste Belgische wegracers, in actie in de FIM Superstock 1000 Cup. De vorige race van deze sensationele klasse, werd niet echt een succes voor de Belgen. Op het gevaar af om met René Vandereycken vergeleken te worden durf ik wel te stellen dat de Belgen in Valencia goed gereden hebben. Zowel Siméon als Van Keymeulen, Van Den Broeck en De Poorter klapten tegen het Spaanse asfalt maar wel telkens toen ze op een mooie positie reden.
Net als in Donington moest ook in Valencia de race na een rode vlag herstart worden. In Valencia was het Siméon die op droog weer banden op een natte plek weggleed en daarmee Baldovini onderuit haalde. En dan te zeggen dat Baldovini, die in Donington ook al crashte, voor het seizoen begon als favoriet gold.
Van Keymeulen deed wat hij gezegd had. Aanvallen, alleen werd de Laarnenaar niet beloofd voor zijn durf. Het zijn trouwens drukke tijden voor Didier die vorig weekend de 24 uren van Le Mans reed. Samen met zijn Australische Phase One "team-mates" Glen Richards en Warwick Nowland werd Van Keymeulen 9e. Iets zegt me evenwel dat dit team in de kortere wedstrijden van het WK Endurance voor het podium gaat meespelen.
Op het moment dat ik dit schrijf zijn de jongens van het WK Superbike aan de slag in Assen. Voor de Belgische Superstock rijders, bij gebrek aan wedstrijd in eigen land, zowat hun thuiswedstrijd. Anders dan in de 15 voorgaande edities valt de WSB-race in Assen flink vroeger in het seizoen.
Wat de voorzitter van het TT-circuit, Jos Vaessen in Moto '73 ook mag zeggen over levensnoodzakelijke veranderingen aan het circuit, ik vind het maar niks.
Assen was één van de weinige circuits dat een eigen stijl had. Maar sinds de verbouwingen van vorig jaar lijkt het circuit gewoon een plakje van Tilkes eenheidsworst is. De Duitse architect Tilke is de ontwerper van de mastodontcircuits van Shanghai, Sepang en Bahrein. Circuits die één ding gemeen (gaap) hebben: saaiheid.
Gelukkig lijkt Tilke dat nu ingezien te hebben en leverde hij met Istanbul Motorsport Park (sinds kort het eigendom van ene B. Ecclestone) beter werk af. Maar dit geheel terzijde.
Terug naar de sport. Saai of niet er moet en zal geraced worden in Assen. De talrijke landgenoten die er een weekendje van maken, campings genoeg daar op de Drentse Hei, kijken waarschijnlijk al uit naar zondagvoormiddag. Dan komen Didier Van Keymeulen en Xavier Siméon, momenteel de beste Belgische wegracers, in actie in de FIM Superstock 1000 Cup. De vorige race van deze sensationele klasse, werd niet echt een succes voor de Belgen. Op het gevaar af om met René Vandereycken vergeleken te worden durf ik wel te stellen dat de Belgen in Valencia goed gereden hebben. Zowel Siméon als Van Keymeulen, Van Den Broeck en De Poorter klapten tegen het Spaanse asfalt maar wel telkens toen ze op een mooie positie reden.
Net als in Donington moest ook in Valencia de race na een rode vlag herstart worden. In Valencia was het Siméon die op droog weer banden op een natte plek weggleed en daarmee Baldovini onderuit haalde. En dan te zeggen dat Baldovini, die in Donington ook al crashte, voor het seizoen begon als favoriet gold.
Van Keymeulen deed wat hij gezegd had. Aanvallen, alleen werd de Laarnenaar niet beloofd voor zijn durf. Het zijn trouwens drukke tijden voor Didier die vorig weekend de 24 uren van Le Mans reed. Samen met zijn Australische Phase One "team-mates" Glen Richards en Warwick Nowland werd Van Keymeulen 9e. Iets zegt me evenwel dat dit team in de kortere wedstrijden van het WK Endurance voor het podium gaat meespelen.
Hetzelfde geldt voor Siméon die tot hiertoe al verbazend goed presteerde. Vergeet niet dat dit ook voor hem een leerjaar is. Maar aangezien de Franstalige wegracerij dringend op zoek is naar een nieuwe held, nu Sébastien Legrelle van de Internationale scene is afgeserveerd, zijn de verwachtingen hoog gespannen.
Assen lijkt ons voor zowel Van Keymeulen als Siméon ideaal om hun kunnen te demonstreren. Don't forget, de race komt zondagochtend live op Eurosport2 vanaf 10U30. Kijken dus!
Foto Didier Van Keymeulen (http://www.yamaha-racing.com)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten